Ξενάγηση στις εγκαταστάσεις του ΕΚΕΤΑ/ΙΔΕΠ στα πλαίσια συνάντησης του έργου BlackCycle στην Θεσσαλονίκη
Το ευρωπαϊκό ερευνητικό έργο BlackCycle, στο οποίο σημαντικό ρόλο είχε το Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης μέσα από το Εργαστήριο Περιβαλλοντικών Καυσίμων και Υδρογονανθράκων του Ινστιτούτου Χημικών Διεργασιών και Ενεργειακών Πόρων, κέρδισε το βραβείο Recircle στην κατηγορία "Best Tire Recycling Research Project" («Καλύτερο Ερευνητικό Πρόγραμμα Ανακύκλωσης Ελαστικών»), για το έτος 2023.
Το Ινστιτούτο συνέβαλε με την υψηλή τεχνογνωσία του στη βελτίωση των ελαίων πυρόλυσης με διαφορετικές καταλυτικές διεργασίες: την καταλυτική πυρόλυση χρησιμοποιημένων ελαστικών και την αναβάθμιση των ελαίων πυρόλυσης μέσω των διεργασιών της υδρογονοαποθείωσης και της αρωματοποίησης.
Τα βραβεία Recircle είναι μια παγκόσμια πρωτοβουλία που έχει ως στόχο την αναγνώριση της συμβολής εταιρειών και ιδιωτών στην κατασκευή, αναγόμωση και ανακύκλωση ελαστικών στο πλαίσιο της κυκλικής οικονομίας (https://recircleawards.com/). Διοργανώνονται από την βρετανική εταιρεία επικοινωνίας/δημόσιων σχέσεων Valebridge Media Services, η οποία ειδικεύεται στην αυτοκινητοβιομηχανία και στον τομέα των ελαστικών. Η εταιρεία λειτουργεί ως μέρος ενός ευρύτερου εκδοτικού ομίλου που ειδικεύεται σε εκδόσεις συμπεριλαμβανομένων των Retreading Business, Tire & Rubber Recycling, Commercial Tire Business, The Tyreman και Truck & Bus News.
Η σημαντική αυτή βράβευση αποτελεί σπουδαία αναγνώριση των αποτελεσμάτων του έργου που στοχεύει στη δημιουργία μιας τεράστιας κυκλικής οικονομίας για τα ελαστικά μέσω της ανάπτυξης καινοτόμων τεχνολογιών παραγωγής νέων ελαστικών από χρησιμοποιημένα. Πράγματι, το έργο BlackCycle οδήγησε για πρώτη φορά στην παραγωγή τόνων ανανεώσιμου μαύρου άνθρακα (sustainable carbon black), βασικού συστατικού των ελαστικών, από πυρολυτικό έλαιο προερχόμενο από πυρόλυση χρησιμοποιημένων ελαστικών. Η Michelin χρησιμοποίησε με επιτυχία τον παραγόμενο μαύρο άνθρακα για την παραγωγή ελαστικού Michelin για λεωφορεία, επιτυγχάνοντας ποσοστό βιωσιμότητας του ελαστικού της τάξης του 58 % (https://blackcycle-project.eu/ ).
Σχετικά με το έργο BlackCycle
Το έργο BlackCycle χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση στο πλαίσιο του προγράμματος Έρευνας και Καινοτομίας “Horizon 2020” (Η2020) ξεκίνησε επίσημα το Μάιο του 2020 και αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Ιούνιο του 2024. Στο έργο BlackCycle συμμετέχουν 13 φορείς (7 βιομηχανικοί εταίροι και 5 Ερευνητικοί & Τεχνολογικοί οργανισμοί) από 5 διαφορετικές χώρες (Γαλλία, Ισπανία, Γερμανία, Ελλάδα και Ελβετία), σε μια μοναδική ευρωπαϊκή σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, που θα αναδείξει την τεχνολογική, περιβαλλοντική και οικονομική βιωσιμότητα καινοτόμων τεχνολογιών που υπηρετούν τις αρχές της κυκλικής οικονομίας. Συντονιστής του έργου είναι η Michelin, η οποία κατέχει ηγετική θέση στην κατασκευή ελαστικών.
Το έργο BlackCycle στοχεύει στη δημιουργία, ανάπτυξη και βελτιστοποίηση μιας ολοκληρωμένης αλυσίδας αξιοποίησης των πρώτων υλών από χρησιμοποιημένα ελαστικά για την παραγωγή δευτερογενών πρώτων υλών (SRM: secondary raw materials), χωρίς να γίνεται σπατάλη πόρων σε κανένα τμήμα της αλυσίδας και με ιδιαίτερη προσοχή στις περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Οι δευτερογενείς πρώτες ύλες (SRM) θα χρησιμοποιηθούν για την ανάπτυξη νέων ελαστικών για επιβατικά αυτοκίνητα και φορτηγά, τα οποία θα πωλούνται σε ευρωπαϊκές και παγκόσμιες αγορές. Σε ορίζοντα 5-6 ετών από την ολοκλήρωση του έργου, σχεδόν 1 στα 2 ελαστικά που έχουν φτάσει στο τέλος της ζωής τους στην Ευρώπη, θα έχουν ενσωματωθεί σε αυτόν τον κύκλο βιωσιμότητας, που είναι ο μοναδικός αυτού του μεγέθους στους βιομηχανικούς τομείς που συμπεριλαμβάνουν ανακύκλωση/ανάκτηση χρησιμοποιημένων προϊόντων.
Η Ελλάδα συμμετέχει στο έργο μέσω του Εργαστηρίου Περιβαλλοντικών Καυσίμων και Υδρογονανθράκων του Ινστιτούτου Χημικών Διεργασιών και Ενεργειακών Πόρων (ΙΔΕΠ), του ΕΚΕΤΑ, υπό την επίβλεψη του κ. Άγγελου Λάππα και της κας. Έλλης Ηρακλέους.